برترین رمان های امروز شما میتوانید برترین رمان های جهان را در روز جاری منتشر شده اند مشاهده کنید

دانلود رمان جدید بن بست بهشت - افسون امینیان

رمان بن بست بهشتاز افسون امینیان

دانلود رمان هورزاد ملکه ی آتش - فاطمه تاجیکی

رمان هورزاد ملکه ی آتشاز فاطمه تاجیکی

دانلود رمان سرنوشت ناخواسته - پریسا ملازاده

رمان سرنوشت ناخواستهپریسا ملازاده

رمان چهار تفنگدار ۲ از سارا اعتماد

رمان چهار تفنگدار ۲ از سارا اعتماد

دانلود رمان هورزاد ملکه ی آتش - فاطمه تاجیکی

هورزاد ملکه ی آتش فاطمه تاجیکی

دانلود رمان شبیه یک مرداب - ساحل زندی

رمان شبیه یک مرداب ساحل زندی

آموزش داستان نویسی قسمت پنجم آموزش داستان نویسی قسمت پنجم سلام، وقتتون بخیر همراهان همیشگی رمانسرا امروز میخوام درباره این موضوع صحبت کنم که وقتی طرحی می نویسیم و میخوایم اونو به داستان تبدیل کنیم از کجا متوجه شیم که طرحمون طرح به درد بخوریه و میشه اونو به داستان و یا اثر خوب تبدیل کرد. تکنیک اول برای پیدا کردن اینکه طرح، طرح خوبیه اینه که ببینید وعده ی خاصی در ایده وجود داره بعضی ایده ها طرح ها انتظارات خاصی رو به وجود میارن چیزهایی که باید اتفاق بیفته تا در صورت تبدیل ایده به داستان کامل در واقع موجبات رضایت خواننده رو فراهم کنه. این وعده ها میتونن شما رو به بهترین گزینه درباره بسط و گسترش ایده و طرح اولیه داستان، هدایت کنن. یک تکنیک بهتر برای دیدن امکانات طرح و ایده اولیه اینه که در داستان بپرسید (چی میشه اگه). پرسش چی میشه اگه به دوجا ختم میشه. ایده ی داستان شما و ذهن خودتون. به کمک این پرسش میتونید اون چه رو که در دنیای داستان مجازه یا نیست تعریف کنید. بعلاوه کمک میکنه درون ذهن خودتون در حالیکه این چشم انداز خیالی بازی میکنه کاووش کنید. هرچه بیشتر بپرسید (چی میشه اگه)، به شکل کامل تری میتونید در این چشم انداز مستقر بشید، جزئیات اون رو شرح و بسط بدین و اون رو برای مخاطب جذاب کنید. هدف اینه که ذهنتون رو آزاد بذارید، خودتون رو سانسور و یا قضاوت نکنید، هیچ ایده ای رو احمقانه ندونید؛ ایده هایی که شاید از نگاه شما احمقانه به نظر بیان معمولا منجر به موفقیت های بزرگ هنری میشن. برای اینکه اینهایی رو که عرض کردم بهتر متوجه بشید اشاره می کنم به بعضی از داستان هایی که قبلا نوشته شدن و مرور می کنیم ببینیم نویسنده های این آثار موقع نوشتن ایده و طرح اولیه به چه چیزهایی فکر کردن. جان تروبی در آناتومی داستان به چند نمونه از این آثار اشاره میکنه؛ توصیه میشه : آموزش نویسندگی قسمت چهارم از قضا این داستان ها به فیلم هم تبدیل شدن. مثلا: در قتل در قطار سریع السیر شرق که براساس رمانی با همین نام به نوشته ی آگاتا کریستی ساخته شده، ایده و طرح اولیه درباره کشته شدن مردی در کوپه قطاره که کوپه ش درست کنار کوپه ایه که هرکول پوآرو همون کاراگاه نابغه در اون خوابیده. این یعنی ایده ی یک داستان جنایی بکر و هوشمندانه ولی چی میشه اگه بخوایم ایده ی عدالت رو به فرای دستگیری معمولی یک قاتل ببرید؟ چی میشه اگه بخواید نهایت عدالت شاعرانه رو نشون بدید؟ چی میشه اگه مقتول مستحق مرگ باشه و هیئت منصفه ای طبیعی متشکل از دوازده مرد و زن قاضی باشن و هم مامور اعدام. در رمان گتسبی بزرگ که معروف ترین رمان اسکات فیتزجرالده و چند فیلم هم بر اساس اون ساخته شده چالش فیتزجرالد اینه که *ف*س*ا*د رویای امریکایی و تقلیل اون رو به رقابت بر سر شهرت و ثروت نشون بده. مشکلات او هم به همین اندازه بزرگن باید نیرو محرکه ی روایی خلق کنه در حالیکه قهرمان در واقع دستیار کس دیگریه و کاری میکنه که مخاطب جذب آدمای سطحی بشن و یه داستان عشقی کوچک رو به طریقی تبدیل به استعاره ای برای آمریکا میکنه؛ بنابراین در نظر داشته باشید که طرح کلی داستان شما که در یک جمله بیان شده، شاکله ی اصلی داستان شماست. و نکته ی آخر اینکه اصل طراحی چیزیست که داستان رو به عنوان یک کلِ واحد سازمان میده. منطق درونی داستانِ چیزی که باعث میشه قطعات به شکلی ارگانیک به یک دیگه پیوند بخورند به نحوی که داستان به چیزی بزرگ تر از مجموع قطعات خودش تبدیل بشه. چیزی که داستان رو اصیل و دست اول میکنه. تا آموزش مبحث دیگری درباره داستان نویسی خدا نگهدار. قسمت های قبلی آموزش داستان نویسی

آموزش داستان نویسیقسمت 5

دانلود رمان از بام تا آسمان - مریم موسیوند

رمان از بام تا آسمان مریم موسیوند

دانلود رمان تمنا وجودم - مهرنوش

رمان تمنا وجودممهرنوش

بازخوانی و ویرایش رمان

بازخوانی و ویرایش رمان

بازخوانی و ویرایش رمان

بازخوانی و ویرایش رمان

 سوال هانیه  :  زمانیکه مى نویسم باید تا آخر داستان را بنویسم بعد از اول مرور کنم یا مثلا فصل به فصل برگردم از اول بخوانم و اصلاحش کنم؟ ممنون مى شوم راهنمایى کنید.
نظر من:  نوع چرخه ویرایش رمان در حال نگارش بستگی به روحیات و توانایی خود نویسنده دارد و نمی توان قاعده و قانون کلی برای آن وضع کرد. نویسندگانی بودند و هستند که پاراگراف به پاراگراف پیش می روند, یعنی بعد از نوشتن هر پاراگراف یا صحنه آنقدر روی همان چند سطر کار می کنند تا به نظرشان به صورت بی عیب و نقصی در بیاید و بعد نوشتن باقی سطور را ادامه می دهند. در مقابل کسانی هستند که نوشتن کتاب را بی وقفه تا پایان ادامه می دهند و زمانی که کار به سرانجام رسید شروع به ویرایش می نمایند. بنابراین ویرایش در هر مقطعی می تواند اتفاق بیافتد. اما نکاتی هست که به نظرم بهتر هست در هر شرایطی آن را لحاظ بکنیم.

نوع ویرایش: گاه ویرایش و حک و اصلاح نوشته مربوط به بررسی نکات دستوری و اغلاط املایی و یا اشتباه در جابه جا نوشتن اسامی و یا اطلاعات غلط خواهد بود که در این صورت یک بار بررسی کار ایراد چندانی نخواهد داشت.  اما اگر پرداختن ما به ویرایش با مواردی همچون بازنویسی مجدد صحنه ها و زیرو رو کردن نوشته مربوط باشد این کار در مسیر نوشتن و اتمام کار دست اندازی خواهد کرد. یعنی موجب خواهد شد کار بسیار کند پیش برود.  در صورتی که بخواهید بیشترین تمرکزتان را به جای نوشتن به ویرایش اختصاص بدهید بدون شک به سرانجام رساندن یک کتاب کار بسیار دشواری خواهد بود. هم زمان بسیاری به طول خواهد کشید و هم این مسئله به یک وسواس فکری تبدیل خواهد شد و مهمتر از همه اینکه شاید شما را از شور و هیجان نوشتن رمان بیاندازد.
البته برای نویسنده ای که شاید تاکیدش بیش از همه بر خلق یک کار هنری بی عیب و نقص هست و می تواند زمان بسیاری را با مواد و مصالح نوشته اش ور برود بی آنکه خسته و دل زده شود شاید صرف ۱۰ سال هم برای آماده کردن یک رمان زمان زیادی نباشد. اما برای کسانی که به نویسندگی به عنوان یک شغل و حرفه حتی از نوع نیمه وقتش نگاه می کنند طبیعتا چنین چیزی غیر ممکن هست. مخصوصا اگر بخواهد قرارداری با ناشر ببندد و قرار باشد کار را در زمان مقرری به دست ناشر برساند.
برای نویسندگان حرفه ای بهترین شیوه این هست که حک و اصلاحی را که همزمان با نوشتن انجام می دهند در حد اصلاحات ابتدایی از جنس بررسی ساختار دستوری جملات و یا صحت اطلاعاتی که در طی نوشتن عرض کرده اند باشد. یعنی اگر زمان افعال را به درستی رعایت نکرده اند ویرایش نمایند یا اگر در یک صفحه اسم شخصیتی را «سارا» آورده اند و سه صفحه بعد اسم همان شخصیت را  «سمیرا» نوشته اند باید در همان  نگاه سریعی که به نوشته دارند این اشتباهات را تصحیح نمایند.
اما نویسنده حرفه ای باید حواسش باشد که در حین نگارش رمان توامان به نقد و بررسی آن فکر نکند چون قطعا به ادامه کارش لطمه خواهد زد. بنابراین نویسند حرفه ای باید نوشتن را با سرعت معقولی که از دقتش نمی کاهد ادامه دهد و بعد از اتمام کل کار برای چند وقتی به سراغ کتاب نرود تا به اندازه کافی از فضای کار فاصله بگیرد. زمانی که بعد از مثلا دو هفته یا یک ماه به سراغ کتابش برگردد و به عنوان یک مخاطب و با نگاه نقادانه به کتاب خودش نگاه بکند هم می تواند ایرادات جزئی آن را مشاهده بکند و هم ایرادات کلی کار را. مثلا شاید متوجه شود فلان فصل نسبت به کل کتاب ضعیف نوشته شده. بنابراین می تواند یک تصحیح کلی برای یک دست کردن رمان داشته باشد. یا اینکه به نظرش بیاید یکی از شخصیت ها اضافه هست و می تواند به راحتی آن را با حذف چند پاراگراف از کل رمان کنار بگذارد و این به انسجام رمان کمک بکند. اما در این زمان هم نویسنده نباید بیش از حد مته به خشخاش بگذارد چون ممکن هست تار و پود رمان را از هم بگسلد و روح کلی که بر کتاب حاکم بود از بین برود. بنابراین حک و اصلاح بعد از اتمام کتاب هم نباید به میزانی باشد که رمان را آش و لاش بکند و ماهیت آن را به چیز دیگری تبدیل نماید. هر چیز در حد اعتدال می تواند موثر بیافتد اما بیش از آن نتیجه معکوس خواهد داشت.
و نکته پایانی اینکه همیشه باید به خاطر داشته باشیم هیچ اثری به معنای واقعی کلمه «کامل» و بی عیب و نقص نخواهد بود و اگر شما بخواهید به طمع رسیدن به یک اثر بی عیب و نقص مدام با نوشته تان ور بروید و آن را تغییر بدهید, بخش هایی را حذف کنید و بخش های جدیدی به آن بیافزاید جز اینکه نخواهید توانست کار را به پایان برسانید نتیجه ی دیگری نخواهد داشت.
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید
به کانال تلگرام سایت ما بپیوندید

جعبه دانلود سایت

قابل توجه مديران وبسايت هاي ايراني : تمامي مطالب دانلود رمان به صورت اختصاصي ترجمه و منتشر مي شوند و کپي برداري از آن ها شرعا حرام مي باشد و مورد رضايت ما نخواهد بود.

اطلاعات مطلب

0

مطالب مرتبط

کاربران عزیز میتوانند از مطالب دیگر سایت دیدن فرمایند

دیدگاه کاربران سایت

ارسال دیدگاه کاربر

بخش فیلم